Thứ Năm, 12 tháng 11, 2015

Writing Task 1 - Bar Chart - Dạng không có sự thay đổi theo thời gian

Chi tiết cách phân tích sẽ tìm hiểu qua các ví dụ

Ví dụ 1


The graph below gives information about the preferred leisure activities of Australian Children.
Write a report for a university lecturer describing the information shown.



Nghiên cứu các thông tin đồ thị:


Chủ đề: Preferred leisure activities of Australian children
Đối tượng: Girls age 5-14, boys age 5-14
Categories: Skateboarding or rollerblading, bike riding, watching tv or videos, electronic or computer games, art and craft.
Đơn vị: Phần trăm

Do không có sự thay đổi theo thời gian => không dùng được các ngôn ngữ mô tả xu hướng như increase, decrease

1. Mở bài


Paraphrase lại câu đề bài:
The bar chart illustrates the data about 5 activities Australian children prefer to do in their spare time.
  • the graph bellow = the bar chart
  • gives information about = illustrates the date about 
  • the preferred leisure activities of Australian Children = 5 activities Australian children prefer to do in their spare time

2. Tổng quan


Tìm 2 đặc điểm chung nổi bật. So sánh 2 nhóm có đặc điểm gì giống nhau, khác nhau. 
  • Trong hầu hết các hoạt động, nam nhiều hơn nữ
  • Đối với watching tv hoặc video thì nam nữ bằng nhau

Overall, boys do more of each activity than girls (except for arts and crafts and watching TV or videos) . Another visible trend is that, while boys are more active than girls, both still prefer sedentary activities such as TV and video games.

3. Thân bài


Phân tích
  • Để ý các cột lớn nhất, ở đây là bike riding, watching tv or videos, electronic or computer games. Cột watching tv or videos nam nữ bằng nhau => xếp ra 1 chỗ. 
  • Xe đạp và video games tương đồng nhau: Nam nhiều hơn nữ
  • Nhóm 3 hoạt động trên để viết thân bài 1
  • Với 2 nhóm còn lại tỷ lệ nam và nữ tương phản với nhau.

The percentage of Australian youngsters in both genders watching TV or videos is equal, at 100%. Electronic or computer games are much more preferred by boys than by girls. The figures are slightly over 80% and 60% respectively. Likewise, bike riding also attracts boys more than girls in their spare time. Boys’ involvement in this activity is nearly 80%, whereas the figure for girls is a little
under 60%.
Around 40% of 5-to-14-year-old boys enjoy skateboarding or rollerblading, while the proportion of girls at this age is only slightly more than 20%. In contrast, the figure for girls spending their leisure time on art and craft is greater than their male counterparts, at just under 60% and approximately 35% respectively

Ví dụ 2:


1. Tổng quan


Nêu tên category có chứa giá trị cao nhất của X và category có chứa giá trị cao nhất của Y (Chú ý: không nêu giá trị cụ thể vào general statement)

 It is clear from the graph that the percentage of young males playing computer games in their free time was highest, while going shopping was the most popular activity for young females.

2. Thân bài


Khổ thân bài sẽ được chia thành tối đa 3 đoạn và thông thường hai đoạn theo đúng nguyên tắc so sánh giữa X và Y.

Đoạn 1: Phần này discuss các categories trong cùng một nhóm so sánh (ví dụ: X>Y, trong trường hợp giá trị cao nhất của biểu đồ thuộc nhóm này)

Topic sentence: The percentage of X is higher than the percentage of Y in A, E& F.

Clearly, the percentage of men was higher than that of women who took part in some activities including: playing computer games, watching TV, going to the cinema and the gym.

Supporting sentences: Mô tả lần lượt các category theo thứ tự giảm dần về giá trị, report các giá trị quan trọng của X & Y, đưa so sánh khi cần thiết và nhóm các categories có giá trị similar.

  • Computer games có giá trị cao nhất: To specify, there was 85% of men who played computer games, whereas few women did so, at a modest 2%.
  • Watching TV chứa giá trị cao thứ hai: It is also noticeable that young males watching TV accounted for a significant proportion of around 64% which was twice as high as the figure for women participating in this activity.
  • Cinema & Gym nhóm lại tả chung do có giá trị tương đương: Approximately 40% was the percentage of young people of both genders who went to the gym and the cinema in their free time.


Đoạn 2: Phần này tiếp tục discuss các categories trong cùng một nhóm so sánh (ví dụ: Y>X, trong trường hợp giá trị cao nhất trong các giá trị còn lại của biểu đồ thuộc nhóm này)

Topic sentence: Nevertheless, the percentage of Y is higher than/surpasses/outnumbers the percentage of X in/when it comes to the rest of the categories.
Eg: Nevertheless, females outnumbered males by percentage when it comes to the rest of the activities.

Supporting sentences: Mô tả lần lượt các categories theo thứ tự giảm dần về giá trị, report các giá trị quan trọng của Y & X, đưa so sánh khi cần thiết và nhóm các categories có giá trị similar.
  •     Shopping có giá trị cao nhất và tỷ lệ nữ gấp 3 tỷ lệ nam : In detail, the proportion of young females going shopping, which was triple that of their male counterparts, was the highest, at roughly 75%.
  •     Going out with friends chứa giá trị cao thứ hai và tỷ lệ 2 nhóm nam nữ similar: Meanwhile, the second most common activity for both sexes (going out with friends) was equally popular among young men and women, with slightly more or less than 70% or participants.
  •     Listening to music và Reading đều có tỷ lệ tham dự thấp : However, only a quarter of respondents listened to music in their free time, while there were few people who chose reading as a leisure activity (under 10%).

Ví dụ 3


The bar chart bellow shows the different types of accommodation chosen by the Brishtish when they went on holiday in 2010. 


Nghiên cứu thông tin:

  • Chủ đề: Tên đồ thị
  • Cột chính: Các quốc gia
  • Cột nhỏ: Các loại accomodation
  • Đơn vị: Percentage
  • Thời gian: năm 2010 => dùng quá khứ

Đoạn overview



  • Cái nhìn chung: Hotel phổ biến hơn tất cả tại mọi quốc gia
  • Điểm đặc biệt: Sự phổ biến bất thường của Caravan ở Northern Ireland

Phân tích bố cục

Lựa chọn bố cục theo khối chính
  • England, Scotland và Wales nhìn tổng thể tương đồng về kiểu phân bố các cột con, ngoại lệ ở cột con caravan & camping
  • Northern Ireland khác với 3 quốc gia trên

=> 2 đoạn tương ứng với 2 đặc điểm trên

Lựa chọn bố cục theo đối tượng
  • Hotel cao nhất ở cả 4 nước
  • Self-catering cao nhì, ngoại lệ ở Northern Ireland
  • Caravan & Camping thấp nhất, ngoại lệ ở Northern ireland
=> Đoạn 1: Hotel & Self-scatering. Đoạn 2: Caravan & Camping

Phân tích trong thân bài theo bố cục 1

Đoạn 1: England, Scotland và Wales
  • Hotel phổ biến nhất
  • Self-scatering phổ biến chỉ sau hotel
  • Caravan vs camping. Ở england và Wales thì camping > caravan, nhưng ở scotland thì caravan > camping

Đoạn 2: Northern Ireland. 
  • Caravan phổ biến hơn nhiều so với camping & self 
  • Camping & self bằng nhau.

Bài mẫu


This bar chart shows the results of a survey on whether people in England, Scotland, Northern Ireland and Wales stayed in hotels, caravans, campsites or self-catering accommodation when they went on holiday in 2010. Overall, hotel was by far the most favoured accommodation form in all four countries. It is also worth noting that caravaning was much more familiar with British tourists in Northern Ireland than those who visited other countries
As can be seen from the chart, in England, Scotland and Wales the majority of people preferred hotels to other accommodation types, with an average of 50% of voters from each country. Self-catering was ranked second also in this group, averaging approximately 30%. By contrast, figures for the remaining types remained much lower, ranging from 5% to 15% for each nation. A striking point to note is that while camping holidays were nearly twice more popular than caravan holidays in England and Wales, this pattern was completely reversed in Scotland.
In comparison with the aforementioned countries, Northern Ireland followed a different pattern. It is noticeable that there was just over 30% of the population choosing caravan holidays in preference to self-catering accommodation and camping (both around 12%).

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét